Перейти до основного вмісту

В Новий рік - з новим блогом!

Школа вступила в 2015 рік, ювілейний, 40-й з початку її заснування.
Згадується чудовий вірш Євгена Євтушенка:
                   «Коли чоловікові сорок років,
                     або розпад, або розквіт –
                     чоловік сам вирішує.
                     Себе від смерті не врятувати,
                     але, крім смерті, розквітнути
                     ніщо не завадить».
Це – час зрілості. Сьогодні у всіх учасників освітнього процесу є власні уявлення про якість освіти, про подальшу долю школи, спільне – прагнення до кращого.
Віктор Громовий, офіційно визнаний одним із кращих директорів України, стверджує, що «хорошою школою не можна більше командувати, вона сама знає, куди йти».
Дійсно, за 40 років у нас сформувався працездатний, стабільний колектив, який має немалі досягнення, а головне – уміння добре робити свою справу.
Минулий 2014 рік для всієї України був роком, коли відбулися тектонічні зсуви в ментальності, усі ми невпізнанно змінилися.
Нові реалії життя країни вимагають суттєвих змін і в роботі школи. Є сподівання на її серйозне реформування, довгоочікуване розбюрокрачення, але головне слід прояснити вже сьогодні, негайно.
Ще 25 липня 2014 року з’явився лист МОН № 1/9-376 «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2014 – 2015 навчальному році». Його суть уже в другому абзаці: «У контексті нових викликів, що постали перед країною, педагогічним працівникам необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей у навчальному закладі».
Далі помірковано і розпливчасто, як саме це має робитися.
Немає того, що визначається тим самим ментальним зламом, який відбувся в кожному з нас, після загибелі «небесної сотні», після початку війни на Сході України.
Мені здається, ми можемо і маємо визначити пріоритетами для врахування у виховній роботі з учнівською молоддю наступне:
1.     Суспільство повністю позбувається колишніх ідеологічних хвороб, їх останніх фантомних болей, разом із пам’ятниками Леніну падають і вщент розбиваються залишки комуністичних догм, засуджуються КПРС, КДБ, антиукраїнська сутність радянського минулого.
2.     Стирається, як крейда з класної дошки, сама думка про братерські стосунки з Росією, вимальовується, натомість, в особі кремлівського керівництва, образ непримиримого ворога, який прагне будь-що знищити Україну як державу.
3.     Тяжко і болісно, із кров’ю і муками, повертається звичка розумної самоорганізації, і сьогодні шкільне самоврядування має стати школою громадянського суспільства. Уже з шкільної лави маємо формувати розуміння кожним майбутнім дорослим громадянином того, що в основі народовладдя лежить прозорість бюджетів. Треба прищеплювати вміння контролювати кожну шкільну копійку, а звідси буде й контроль влади, такий, який потрібен, справжній і дієвий.
4.     Безсумнівність європейського вибору України, незаперечність необхідності вступу до ЄС і НАТО. «Геть від Москви», за Миколою Хвильовим, але в сучасному, нинішньому розумінні.
5.     Ментальний злам, можливо, навіть вимушений, у нашому вмінні заощаджувати, європейський вибір, економічна ситуація в країні, змушують учитись по-справжньому заощаджувати і вдома, і в школі кожну краплину води, електроенергію, тепло, газ і булочку з шкільної їдальні також.
Я  не перестаю приємно дивуватися нашим дітям. Візьміть фанатівські кричалки: «Ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла!» Новий афористичний «непечатний» жанр сьогоднішньої естради. За ним – життєва позиція! Виявляється, є речі, до яких їх не потрібно змушувати, закликати робити… З перших днів бойових дій у Луганській та Донецькій областях учні, за підтримки вчителів і батьків, почали надавати посильну допомогу українським військовим. Закуповуються ліки й обладнання для військового шпиталю, виготовляються маскувальні сітки, мало не щотижня відправляються продукти та необхідні бійцям речі на передову, через волонтерів.
Я давно зрозумів, що в шкільній справі, у вихованні взагалі, головне те, що не передається мовою ділових документів, самих правильних гасел, що описати можна хіба що пером письменника, як, наприклад, Сергій Жадан, у своїй «Месопотамії», у «розкішному», як його назвав літературознавець Віктор Неборак (вибачте за велику цитату), порівнянні:
-          А ваші жінки, - запитала вона у Боба, - вони які?
-         Наші жінки, - відповів їй на це Боб, - мають одну дивну властивість: вони вагітніють поза сексом.
-         Як це? – не зрозуміла вона.
-         Так, - підтвердив Боб, вони запліднюються мов квіти, вітром і сонячним промінням. Вони використовують для цього бджіл і метеликів, вони підставляються навесні сонцю та місячному сяйву й несуть свій тяж легко і радісно, ніби нове знання, отримане у вищій школі.
-         Ну а секс? – не зрозуміла вона.
-         А секс, - пояснив Боб, - вони сприймають як найвищий прояв своєї любові, як найтоншу межу своєї прив’язаності, за яку так страшно заступити, але від якої так важко відмовитись. Вони й виростають заради того, аби любити, виховуються заради того, готуються до великої пори кохання й відданості, до щемкої залежності від очікувань та розставань.
Полтавська школа № 29 вступила в 2015 рік, ювілейний, 40-й з початку її заснування.
Нарощує крила і готується відправити в політ дорослого життя чергових своїх випускників.
Живе в «щемкій залежності від очікувань та розставань».
Вступила зі своїм блогом.
Ми вважаємо – нам є, що сказати.
Ми впевнені – нам є, що почути.