Перейти до основного вмісту

Думки від А до Я


Почути голос кожної дитини.
Виховання  - проблема вічна. Відколи існує людство, відтоді й дбає про потомство й продовження роду. Від батьків передається генетичний код, рідна мова, матеріальна й духовна культура, що забезпечує прогрес суспільства, наступність і спадковість.
Дитина народжується як чистий аркуш паперу. Минає час, і на ньому з’являються рядки - думки і почуття, якості та вчинки, а іноді - помилки й недоліки…Звісно, доброта і чуйність, егоїзм та байдужість не народжуються разом з людиною. Все це виховується. А життя саме поставить оцінку за все.
Саме в школі зростають ті, кому жити і створювати майбутнє. Наші вихованці стануть новою українською елітою - моральною, духовною, високоосвіченою, інтелектуальною, культурною, національно свідомою. Хочеться виховати людину добрих помислів, почуттів і дій, яка існує в гармонії із світом, із власним серцем.
Аби долати негативні явища, необхідно внести кардинальні зміни у виховання  підростаючих поколінь. Що робити? Як діяти? Яким насправді має бути вихованець? Ці питання постають перед нами. І всі вони потребують негайної відповіді,  втілення в життя.
Мета виховної роботи в школі - побачити і виховати в кожному учневі  порядну, добру, інтелектуально розвинену, патріота рідної держави, творчу, небайдужу до навколишнього світу. Людину, якою можна пишатися, яка гідно пройде з високо піднятою головою через усе життя. Виховати таку людину непросто. Тут замало знати сучасні технології і методики навчання, втілювати їх у практику. Найголовніше - треба бачити в кожній дитині особистість, якою вона вже є, і людину, якою вона стане.
Роздуми,постійний пошук, розуміння відповідальності та важливості роботи з колективом, намагання зробити її цікавою і для дітей, і для себе допомогли нам визначити пріоритет одних проблем над іншими, знайти шляхи їх вирішення, прогнозувати та діагностувати підсумки.
Основна мета виховної роботи - виховати особистість, яка б:
-  віддано любила свій народ, свою Батьківщину;
-  з повагою ставилась до символів нашої держави;
-  знала і вивчала історію України, традиції, звичаї наших народів;
-  добре володіла основами наук;
-  удосконалювала свою особистість, закріплювала позитивні якості,  
           творила добро заради добра і була безкорисливою;
-  з любов’ю і повагою ставилась до батьків;
-  оберігала природу, турбувалась про неї, збагачувала її.
Педагогічний колектив школи працює над виховною проблемою «Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання».
Відповідно до плану роботи школи завданнями  виховної роботи є:
1.     Робота педагогічного колективу по виконанню Програми виховної роботи «Виховуємо громадянина, розвиваємо особистість, формуємо людину».
2.     Створення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів.
3.     Удосконалення системи роботи учнівського самоврядування.
4.     Удосконалення форм і методів формування здорового способу життя, культури здоров'я, прагнення бути здоровим.
5.     Досягнення ефективності роботи школи щодо координації профілактичної просвітницької роботи школи, сім'ї, громадськості, правоохоронних органів щодо попередження правопорушень, бездоглядності та інших негативних проявів.
6.     Всебічне зміцнення зв'язку між родинами, школою і громадськістю з метою встановлення єдності їхнього виховного впливу на дітей.
Згідно з річним планом роботи школи проводиться комплекс виховних заходів, які спрямовані на виконання основних завдань.
                                                                                Лутченко О.І.

                                   Заступник директора з навчально-виховної роботи ПЗШ №29

Екскурсія як педагогічний процес

Будь-яка екскурсія дає людині нові знання про природу, суспільство, історичні події, природні явища, тобто вона є частиною процесу освіти. Спілкування з екскурсоводом, його рекомендації, зауваження надають також виховний вплив на екскурсантів Виховує сам досліджуваний матеріал, морально і естетично впливаючи на їхню свідомість. Таким чином, екскурсія стає частиною педагогічного процесу, беручи на себе функції освіти і виховання людини, формування його світогляду.
Кожна з груп тематичних екскурсій має свої завдання.
 Природознавчі екскурсії виховують дбайливе ставлення до природи, тваринного і рослинного світу. Мистецтвознавчі екскурсії спрямовані на естетичне виховання екскурсантів. Виробничі екскурсії формують любов і повагу до праці. Багато екскурсіїй виховують повагу до звичаїв і традицій не лише українського народу, а й інших, що живуть в Україні
 Важливою частиною педагогічного процесу, який протікає в ході екскурсії, є осмислення екскурсійної інформації. В ході такого осмислення в свідомості екскурсантів відбуваються різні розумові операції - порівняння з раніше побаченим і почутим, зіставлення даного об'єкта з іншим, виділення головного і другорядного, узагальнення, висновки.
Інша задача екскурсії як педагогічного процесу - озброїти екскурсантів практичними навичками для самостійного спостереження об'єктів. Екскурсія своєї наочністю, методичними прийомами показу, формами розповіді сприяє активізації екскурсантів. Для вирішення цієї задачі екскурсовод прагне прищепити групи певну "екскурсійну грамотність", передусім уміння бачити об'єкт.
Педагогічні можливості екскурсій, як і інших занять, визначаються кінцевими результатами. Відомо, що кінцевий результат будь-якої дії завжди ширший від змісту тих цілей, на які вона була спрямована
Екскурсія  (від латинського excursio) — поїздка, вилазка, відвідини визначних чим-небудь об'єктів (пам'ятники культури, музеї, підприємства, місцевість і т.д.), форма і метод придбання знань.  Навчальна екскурсія – це проведення навчального заняття в умовах виробництва, природи, музею з метою спостереження і вивчення студентами різних об’єктів, явищ дійсності, процесів, пов’язаних з їх майбутньою спеціальністю.
У процесі навчальної екскурсії стимулюються такі важливі якості особистості, як почуття дружби і взаємодопомоги, колективізму.
Під час екскурсії учні знайомляться з виробничими об'єктами, з фізичними приладами і вимірювальними інструментами, які застосовуються у науково-дослідних лабораторіях і на виробництві, тому вважаємо за доцільне передбачити навчальні екскурсії у навчальних планах всіх дисциплін немовних вищих навчальних закладів.
Уроки-екскурсії мають великий виховний вплив на дітей. Сприймання краси природи, до якого їх постійно спонукають, відчуття гармонії, її доцільності, на якій зосереджується їхня увага, сприяють розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до всього живого, У відносно невимушених обставинах школярі вчаться спілкуватись між собою під час виконання спільних завдань, поводитися один із одним та з навколишнім світом.
За змістом навчальні екскурсії діляться на три великі групи:
1. Природничо-географічні екскурсії (охоплюють природу й людину як частину природи), їх можна в свою чергу поділити на природничі І власне географічні. До групи природничих відносяться астрономічні, фізичні, метеорологічні, мінералогічні, ґрунтові, ботанічні, зоологічні та ін.
2. Гуманітарні (суспільствознавчі), екскурсії. Сюди відносять культурно-історичні, художні і художньо-історичні, літературні, економічні і економічно-побутові.
3. Виробничі екскурсії мають на меті вивчення промислових і різних сільськогосподарських підприємств, заводів, фабрик, колгоспів, радгоспів та інших об'єктів.
Інформація про педагогічні можливості екскурсій має не лише теоретичне, а й практичне значення, оскільки допоможе вчителеві правильно визначити їх місце в системі інших форм навчальних занять під час планування педагогічного процесу зі свого предмета.
В процесі екскурсії в учнів набувають дальшого розвитку і з'являються нові уміння фіксувати факти спостережень (у вигляді рисунка, фотографії, запису).
Для розвитку навчальних умінь, комунікативної діяльності велике значення має наступне обговорення результатів екскурсії, яке може здійснюватись на інших заняттях з теми.
Участь в екскурсійній роботі сприяє появі й розвитку пізнавальних інтересів, потреби в постійному підвищенні свого інтелектуального рівня, в безперервному навчанні, що дуже важливо з погляду розв'язання завдань, що стоять перед сучасною школою.
Тож ми переконані, що у екскурсійної педагогіки велике майбутнє.
                                                          Борблик О.М.


Система виховної роботи
Полтавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №29
                                                                    Педагогічна теорія – абстракція, 
її  практичне застосування – завжди високе мистецтво.
І. Підласий
Педагогічний колектив, адміністрація школи працюють   над впровадженням інноваційних технологій виховання підростаючого покоління, які  сприяють саморозвиткові творчої особистості учнів.  
Основна увага приділяється формуванню громадянина-патріота України, створенню умов для самореалізації особистості учня, відповідно до його здібностей, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.
Пріоритетними напрямками виховної роботи закладу є:
 -  виховання патріотизму;
 -  правовиховна робота з школярами;
 -  розвиток самосвідомості та культури самовиховання;
-  формування в учнів головних   духовних цінностей ;
-  формування морального облику громадянина України;
-  формування навичок здорового способу життя;
- розвиток творчих здібностей та трудових навичок учнів.
Інноваційні технології, які використовуються  у виховному процесі: 
-             Пріоритет самоцінності, самобутності, індивідуальності учня;
-             Проектування освітнього процесу, передбачення можливості організувати навчання та виховання  як індивідуальну діяльність з трансформації соціально значущих нормативів в особистісно значущі;
-            Зорієнтованість педагогів на особистість учня;
-            Виявлення досвіду кожного учня, його соціалізація, контроль за способами пізнавальної діяльності, співробітництво вчителя та учня;
-          перетворення суб’єктивного досвіду як важливого джерела власного розвитку;
-           Основні форми навчання та виховання - групові та індивідуальні, які ґрунтуються на довірі до дитини, на здатності її відповідати за себе;
-          Діалогічний стиль спілкування, взаємодія між учнями, підтримка ініціативи дітей.
У процесі виховної роботи формується повага до Конституції, законодавства України, державної символіки. Проводиться робота по ознайомленню  дітей з Законом "Про охорону дитинства”, Декларацією прав дитини та  Конвенцією ООН "Про права дитини”.
Поряд із традиційними формами виховної роботи практикуються інтерактивні форми виховних заходів, які передбачають організацію і розвиток діалогового спілкування, котре веде до взаєморозуміння, взаємодії. У процесі виховних заходів учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин та відповідної інформації, зважувати альтернативні погляди, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми. Такі заходи розвивають комунікативне вміння і навички, допомагають встановити емоційні контакти між учнями, забезпечують виховне завдання, оскільки привчають працювати в команді, прислухатися до думки друзів.
Послідовною є робота з батьківською громадськістю, оскільки члени сім’ї – це перші вихователі дитини. У  навчально-виховному процесі необхідно враховувати, що вплив сім’ї на дітей залежить від багатьох чинників : склад сім’ї, побутові умови, морально-психологічний клімат, загальна культура, спілкування батьків з дитиною.
Виховання особистості з високим рівнем духовності, загальної культури, інтелектуального і творчого розвитку, чітко вираженої активної  громадянської позиції можливе тільки за умови поєднання організаційно-педагогічної, родинно-сімейної, національно-культурної, просвітницької діяльності вчителів, батьків і учнів.

Лутченко О. І. – заступник директора з виховної роботи,
 Литвин О.В. -  педагог-організатор.